Tuesday, November 08, 2005

något kort om något gott som istället blev något långt

Fan. Jag borde verkligen göra diverse läxor nu men kom istället på att det var något jag behövde skriva ner innan det skulle blivit för inaktuellt. Den 1-3 November åkte jag och Ushu till Uppsala för att gå på Uppcon; ett anime- och spelkonvent som visade sig vara för målgruppen tvättäkta nördar. Konventet i sig blev rätt segt, men vi såg en hel del bra anime trots att det var något som krånglade på i princip varje sak vi såg. Var det inte subben så var det ljudet osv.

Tonari no Totoro (My neighbour Totoro):

Charmig berättelse om två systrar som upptäcker en stor lurvig jättebjörn (eller hur man nu ska beskriva en totoro) och relationen sinsemellan. Filmen är utav årgången -88 och är i hög Miyazaki-anda vilket är på både gott och ont då det kan kännas ganska tjatigt nu efter all hans framgång. Subben var urusel och den översatte saker som karaktärerna inte ens sa vilket var frustrerande som ¤/¤%&#&#. Hur som helst gick det faktiskt att ha överseende med det när man tänker tillbaka på alla de klockrena scenerna som exempelvis när den äldre systern Satsuki färdas i den godhjärtade Neko-BASU (kattbussen). 4/5


Great Teacher Onizuka (GTO):

Jag har tidigare sett det otecknade j-dramat och var nu beredd på att få se animen på Uppcon. Det visade sig istället senare att det vi var påväg att se var en slags fortsättning på det otecknade dramat i filmform med samma skådespelare, dock i Hokkaido istället för Tokyo. Onizuka är en man av hög klass och man måste helt enkelt se endera detta eller j-dramat. Personligen föredrog jag dramat då det var i princip samma upplägg med Onizuka som kommer till en stad, blir lärare mot alla odds och blir älskad av alla elever mot alla odds. Skillnaden var att man inte stiftade någon större bekantskap med eleverna här vilket man däremot gör i j-dramat. Jag antar att jag är för kräsen. 3/5

Advent Children (Final Fantasy VII):
En klockren fortsättning av ett av världens kanske bästa spel var vad jag förväntade mig då jag tankade ner filmen i början av september. Faktum är att jag längtade och
trängtade efter den enda sedan förra hösten och byggde därmed också upp en hel del förväntningar. Det var helt enkelt kul att dessutom få se den på bio i Sverige. Att Nobuo Uematsu (min idol) är med på soundtracket, att animeringen är det kanske snyggaste vi sett någonsin (?) och att de starka karaktärerna är kvar och välbehållna gör allt skitbra. Frågan är snarare om själva manuset egentligen är så bra, även om ett par nya riktigt schyssta karaktärer så som t.ex. de tre silverhåriga männen i latex Luz, Kadaj och Yazoo (den sistnämnde är coolast). Jag är nöjd, men är det verkligen en bra film i sig mer än för de trogna fansen? 5/5

Uchuu no Stellvia:.
Ushu och jag var avslappnade denna torsdagsmorgon (Ushu låter som Uchuu btw)och kom med öppna sinnen till bion för att se fyra avsnitt Stellvia som start på dagenEn gullig skolhistoria i rymden med sköna karaktärer och en allmänt skön stämning som verkligen funkade. Dock klantade Uppcon till det ännu en gång med att glömma att släcka salongen, ta bort subben, sätta in den och ta bort den igen vilket blev jävligt jobbigt. Vi såg som sagt fyra avsnitt av de totala 26. Anyhow, var så säker, jag kommer att se resten. 4/5



Karas:
Endast ett avsnitt är släppt av denna kraftigt datoranimerade serien. Den är väldigt ny och väldigt smaskig och jag hade redan sett den tre gånger hemma innan jag såg den på bio. Faktum är att jag bokstavligen älskar den. På 30 minuter hinner de klämma in två större grymt snygga svärdfighter, mentalt sjuka gamlingar och deras katter samt en hel del känslor. Även om ingen av oss ännu riktigt förstår handlingen mer än att själva karas är en vakande snubbe i cool rustning sitter man verkligen som förtrollad. Vissa tycker att den är för proppad med effekter, andra inte. 5/5

Steamboy:
Världens dyraste animefilm var garanterad värd ett besök, trodde vi. Det är i 1800-talets industrialism i London där vi catchar up. Ett uppfinnare som uppfunnit ett ångklot för den vidare i generationer och hoppas att ingen ska sno hans uppfinning vilket leder till intriger osv. Frågan är om det inte var en hel del onödiga och sega scener vilket man inte kunnat förvänta sig med tanke på deras budget. För att inte tillägga att både jag och Ushu som ändå är mycket toleranta animetittare somnade en stund i mitten. 2/5

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

skitbra skrivet pim. nu märks det ju faktiskt att vi också paid attention under uppcon! haha. och du jag måste hålla med, karas, OMG säger jag bara. måste se resten sen!

11/08/2005 10:58 PM  
Blogger pim said...

nu lägger jag fan på wordverfication på det här för nu är jag så JÄVLA trött på spammet

11/08/2005 11:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

do so. det är jävligt irriterande

11/09/2005 11:12 AM  
Blogger pim said...

jävligt svårt att hitta snygga screenshots ifrån karas som inte var mina egna (jag var på landet). alltså! jag fattar inte att inte fler har sett/hört talas om den!!

11/09/2005 5:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

nej, men det är fan their loss! hoppas vi lyckas tipsa några genom detta iallafall

11/09/2005 11:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Laddar Tonari nu, och väntar tills jag känner mig uberkänslosam för en kväll med gråt?

Måste faktiskt säga pim att rent ytligt var fan förra Final Fantasy snyggare, även om de av nån #%"#¤!" anledning modellerat han huvudkaraktären att se ut exakt som Ben Affleck... Fyfan...

Och vi ultranerds väntar fortfarande på en filmatisering av 6:an, vad som helst går fan bra, bara Terra och Locke får skina såsom de borde. Snyft.

Rock on sista'
/Landis

11/30/2005 12:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

landshark vafan! du kan ju knappast säga att förra final fantasy filmen var bättre?! du snackar en massa skit!

12/03/2005 2:32 PM  
Blogger pim said...

jag agree:ar lite med en filmatisering på 6an, men advent children är KNAPPAST snyggare än ac. seriöst.. clouds mc liksom. anoyhow, till att börja med kommer ju en porta till GBA på 3 och 4, right? square enix kan ju inte ha för många bollar i luften samtidigt trots allt

12/03/2005 5:51 PM  

Post a Comment

<< Home