Thursday, November 17, 2005

sömnlös

Finns det något värre än att inte kunna somna? Man ligger timme ut och timme in utan att ens känna en enda uns av trötthet. Man vrider och vänder på sig, man tar av sig täcket, tar på sig det. Ens tankar vandrar över de olika förslagen på vad man skulle kunna göra för att bli trött. Borde jag gå till köket och fixa te? Eller kanske ta en promenad? Men man ligger ändå alltid kvar i sängen.

Dessa symtom brukar dessutom alltid visa sig när man måste sova. Sådana kvällar som följs av viktiga, tidiga dagar. För det är alltid när man måste gå upp tidigt som man inte kan somna. Man ligger då och bildar någon slags ångest. ”Fan, jag MÅSTE sova! kom igen nu, sov sov sov!”. Men det fungerar självklart inte. Man vänder på sig igen. Tittar runt i rummet i hopp om att hitta något som kan hjälpa en. Man inbillar sig att man känner sig lite hungrig och att det är orsaken, men även denna gång orkar man inte lämna sängen.

Det verkar hopplöst, så nu börjar man istället känna ilska över hela scenariot. Man börjar skylla på sig själv. Man kanske borde ha gjort något nyttigare under dagen så att man kunde känna lite trötthet nu. Man tänker att man kommande dag ska göra en massa saker för att vara säker på en god natts sömn. Man vänder på sig igen, öppnar ögonen ännu en gång och ser att det börjar ljusna utomhus. Fan. Man får panik och trycker ner ögonlocken; titta inte mer, låtsas att det är mörkt, det kanske funkar. Man ligger där och blundar krampaktigt ett tag tills man ger upp. Man inser att man inte kommer hinna somna. Man vänder sig igen och suckar högt. Man börjar tänka på den kommande dagen, vad man ska göra när man precis har gått upp, vad som ska hända, vilka man ska träffa…

Klockan ringer. ”Helvete, måste jag redan gå upp?”. Man lyckades tydligen somna till slut, men nu känns det knappt som man sovit alls. All trötthet man saknade på natten infinner sig snabbt. Nu är det så illa att man nästan inte orkar sig ur sängen. Det är så perfekt värme under täcket, och rummet är så kallt. Men till slut stålsätter man sig, reser sig ur sängen och vacklar till toaletten och förbannar allt som inte har med sömn att göra.

2 Comments:

Blogger pim said...

jag tänkte på det där häromdagen när jag låg uppe till 4. fan alltså det enda som biter är att gå upp och göra ngt som känns meningsfullt eller att läsa en kass bok som gör en trött

11/17/2005 3:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

ja det är fan sant. jag började med att skriva det ner det där. sen snackade jag med björn på msn. sen la jag in sju skivor på min ipod. och sen, efter jag hade ätit en banan liggandes i mörkret somnade jag. tog en jävla tid..

hoppas verkligen att jag kan somna ikväll. jag gick fan in till stan, jag borde kunna somna!

11/17/2005 6:03 PM  

Post a Comment

<< Home