Saturday, December 03, 2005

det går dessutom att enkelt förvara den under sängen

Saker jag gör när det blir allt halare på vägarna och antalet soltimmar minskar är att åka mer buss, komma in i ett harmoniskt lugn, baka mer än vanligt, gå ut mer och nytt för i år: lyssna på talböcker. Man skulle lätt kunna påstå att det är ett futuristiskt sätt att lyssna på sagor, bara att berättaren är en smula mer professionell.

Det var Harry Potter den jäveln som fick mig att börja när jag för ett par veckor sedan fick idén att jag skulle stresslyssna mig igenom talboken till Den Flammande Bägaren innan filmen hade premiär. Jag lyckades, och jag kände mig nästan oförskämt nöjd (okej överdrift, men nöjd iaf).

Jag tänker inte nämna några titlar jag lyssnar på nu, recensera Harry Potter eller något annat som vore typiskt mig. Vad jag istället vill få fram är att själva fenomenet talbok är garanterat värt fem av fem sånna här:
, i alla lägen.

Detta beror förmodligen på att vår generation dels älskar sagor, serier och dylikt och dels på att vi i de flesta fall vill effektivisera saker och ting. Bra exempel är när man (jag) missar bussen och inte har varken läxböcker eller sitt gameboy advance med i väskan som tidsfördriv. Sin mp3-spelare/I-pod är i åtta fall av tio med, men endast musik kan kännas torftigt efter ett par minuter. Vad återstår då? JO... EN TALBOK RÄDDAR SITUATIONEN! Dessutom går de utmärkt att tanka i mp3-format om man inte har tillträde till dyslexihyllan på bibblan eller har en vän som har det. Då går det dessutom att fylla mp3-spelaren/I-poden med.

Nu orkar jag inte helgonförklara talböckerna längre genom att få detta att låta som TV-shop, men det är i vilket fall som helst värt att testa.

3 Comments:

Blogger ushu said...

bra pim! hög aktivitet på kakkoi i dagarna. skulle logga in för att skriva det sista på mitt, och så har du hunnit före! nice! jag gillar det som fan! puss!

12/03/2005 7:37 PM  
Blogger pim said...

haha inte direkt hög aktivitet kanske.. har ju gått ett par sistone sen susanne möller-hatet. tack iaf, jag läste din med. pussis

12/03/2005 7:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

fan vad snabb du är. la ju precis in den. men det är kul! tack för att du trodde på mig och peppade mig med den här helgen. puss

12/03/2005 8:10 PM  

Post a Comment

<< Home